Lichtreclamefabrikant zoekt de breedte op

C&L   |   Apeldoorn, Nederland

Het was een artikel in de pers over een prachtig gewrapte Renault Clio waarmee twee avonturiers de Noordkaap bereikten, dat C&L lichtreclame uit Apeldoorn extra op de kaart zette. C&L printte de stickers met afbeelding van worstelende ijsberen op een VersaCAMM VS printer/snijplotter van Roland DG.

 

Met een Renault Clio Sport naar de Noordkaap rijden is een uitdaging op zich, maar de auto moest ook een bijzondere uitstraling krijgen. Zo kwamen ze de twee Nederlandse avonturiers bij C&L terecht. Directeur Ronald Burger: “We hadden een prachtig beeld van ijsberen, dat de auto de uitstraling geeft die bij zo’n avontuur hoort. We konden het echt heel mooi printen op onze VersaCAMM printer. Omdat er erg weinig kleur in zit, is het niet eenvoudig maar het kwam er super uit. Vervolgens hebben we een vakman aangenomen die de auto ingepakt heeft. Dat is echt vakwerk. De publiciteit rond dit project heen heeft ons al nieuwe opdrachten opgeleverd. De auto staat nu in de showroom bij de Renault-dealer en zal naar verwachting ook te zien zijn op de Vakbeurs Sign in maart in Gorinchem”.

Totaalpakket

De core business van C&L is lichtreclame. Vorig jaar kwam echter een expert uit de foliewereld, Rik van der Helden, in dienst van het bedrijf. Met zijn kennis en met de hulp van een ervaren plakker, heeft C&L zijn dienstverlening aanmerkelijk uitgebreid naar het beplakken van voertuigen en wanden.

C&L vertrouwt hiervoor op zijn printer van Roland DG. “We kozen voor de VersaCAMM omwille van de gunstige prijs-kwaliteitsverhouding”, verduidelijkt Ronald Burger.

Juiste kleuren

Voor C&L is het essentieel dat de kleuren correct worden geprint. Ronald Burger: “Wij werken voor grote opdrachtgevers die met huisstijlkleuren in PMS-waarden werken en dat gaat goed met VersaCAMM. We kunnen de kleuren zelf sturen en testen. Onze operator mengt op haar beeldscherm en zorgt ervoor dat het resultaat klopt. Bij een full colour print zoals op die auto is dat natuurlijk minder kritisch.“

Uniek

Ronald Burger is een echte lichtreclameman zo zegt hij zelf. “Wij zijn gewend om met volvlak snijfolies kleuren over elkaar heen te verwerken en te zeefdrukken. Maar de vraag naar full colour werk neemt ook toe, vandaar dat we een inkjetprinter aangeschaft hebben. Als je licht plaatst achter een afbeelding die geprint is op een translucent (doorschijnende) film, zie je al snel dat de kleuren vervagen. We hebben daar een unieke oplossing voor. We printen eerst op de translucent film. Vervolgens op een andere soort transparante folie die we lamineren. Dan plakken we ze passend op elkaar. Een goed voorbeeld is de kleur rood. Die wordt heel flets als je er licht achter zet. Pas je onze methode toe, dan hou je de dieprode kleur. Dat maakt het duurder maar ik kan het wel aan een klant uitleggen. Er zijn voor zo ver ik weet geen materialen die dat effect in één keer bereiken.“

Kwaliteit kost tijd

Een hogere snelheid bij dezelfde kwaliteit is nog wel een wens van Ronald Burger. Hij overweegt dan ook er een tweede printer naast te zetten. Te snel werken is volgens hem in dit vak niet goed. “Je moet deze week printen wat je volgende week moet uitleveren. Het materiaal moet je steeds een tijdje laten uitademen, welke inkt je ook gebruikt. Als je te snel lamineert dan sluit je de print op en neemt de kleefkracht van het materiaal af. Kwaliteit kost nu eenmaal iets meer tijd en ook dat is goed over te brengen aan mijn klanten,” zegt de goedlachse Ronald Burger.

www.cl.nl